Hoca Ahmet Yesevi Düşünce Sistem
Ahmet
Yesevi, Türk toplumunun İslam dairesi içerisinde manevi bir yaşam tarzı
edinmesi ve sürdürmesi yolunda önemli katkıları olmuştur.
Ahmet
Yesevi’nin düşüncelerine dair bilgileri kendisine ait olduğu atfedilen “Divan-ı
Hikmet” eserinden ulaşıyoruz. Bu eserde Yesevi, hikmetli sözlerini şiirsel bir
üslupta aktarmıştır. Türklerde sözlü geleneğin geçmişten beri gelişmiş
olmasının bir mirası olarak şiirsel anlatım kendisini Ahmet Yesevi’de de
göstermiştir. Ortaya koyduğu düşünceler ile kendinden sonrası Anadolu Türklerini
ve düşünürlerini etkilemiştir. Bunların başında da Yunus Emre, Mevlana ve Hacı
Bektaş Veli gelmiştir. Yesevi, düşüncelerinde İslam’ın temel ilkelerine
herkesin sarılması gerektiğini savunmuş ve bu yönde bir yönlendirme yapmıştır.
İnancın, ibadetin ve ahlakın ehemmiyetini vurgulamıştır.
Ahmet
Yesevi’nin bazı dizeleri:
“Sünnetleri
muhkem tutup ümmet oldum ”
“Ebu
Bekir, Ömer, Osman, Murtaza’ya”
“Emr-i
maruf, nehy-i münker bilip kılsa”
“Namaz,
oruç, tövbe üzre varanlar”
“Fasık,
facir havalanıp yere basmaz Oruç, namaz, kaza kılıp misvak asmaz Resulullah
sünnetinde değer vermez Günahları gün den güne artar dostlar”
“Şeriatı, Tarikatı bileyim desen”
“Oruç,
namaz Kâdir’im in farzı olur”
“
Gördüğü anı inanan Ebu Bekr-i Sıddîk’tır” “İkincisi yâr olan adaletli Ömer’dir”
“Üçüncüsü yâr olan haya sahibi Osman’dır” “Dördüncüsü yâr olan Hak Aslanı
Alî’dir”
Yesevi’nin
düşüncelerinde öne çıkan temel nokta İslamiyet ve ona teslimiyet. Yeni bir
düşünce ortaya koymaktan ziyade var olan İslami bilgileri anlatmaya yönelik bir
gayret ortaya konmuş.
Ahmet
Yesevi, yaşadığı dönemde de kendinden sonra da bir ekol oluşturabilmiştir.
Oluşturduğu ekol de İslamiyete tam bağlılık bir esas olmuş ve ekolü takip
edenlerin manevi bir hayat tarzını edinmiş olmasını amaç haline getirmiştir.
Yesevi
ekolünün başlıca ilkeleri:
1. Allah’ın
tek bir ilah oluşunu kabul etmek, inanmak.
2. Kur’an’ı
ve Sünneti hayatın merkezine oturtmak.
3. Yaşam
boyu İslam’ı rehber edinmek.
4. Nefsin
dizginlenerek insana hükmetmesinin engellenmesi.
5. Zaman
zaman inzivaya çekilerek ibadete yönlenmesi.
6. Mutlak
Cömertlik.
7. Kuvvetli
bir ilmi birikim edinmek.
8. Tevekkül
9. Derin
düşünme
Ahmet
Yesevi, Allah’ın varlığı üzerine tefekkürünün ardından insanın varlığı, insanın
varlığının anlamı ve değeri üzerine de derin bir tefekkür etmiştir. Bu
tefekkürünün bir ürünü olarak da insanları yaratanın Allah olduğu, tüm
varlıkların onun rızası ile yaratıldığı ve bir gün tekrardan kendisine
döndürüleceği düşüncesi vardır.
Yesevi,
ilahi aşk ile ilgili Yunus Emre ve Mevlana’nın beslendiği bir kaynak olmuş, bu
konudaki ilk düşünceleri ortaya koymuştur. Mevlana ve Yunus Emre’de gördüğümüz
Allah’a duyulan sevgi ve bu sevginin insandaki diğer tüm sevgilerin önüne
geçerek dünyadan soğuma, ahirette Allah’a kavuşma arzusu kendini gösterir.
Yesevi, İlahi aşka dair ortaya koyduğu düşünceleri tasavvur dünyasının
temellerini oluşturmuştur.
Ahmet
Yesevi, ahlakın üstün bir meziyet olduğunu, Kur’an’da övülmesi nedeniyle de her
Müslüman’da olması gereken bir özellik olduğu düşüncesini öne çıkarmıştır.
Ahlaklı insanın erdemli bir insan olacağı, erdemli bir insan olmak isteyen
kişinin de Hz. Muhammed’i örnek alarak bir hayat tarzı edinmesi gerektiği
düşüncesini ifade etmiştir. Böylelikle ahlakın insanı erdeme götüreceği, erdemli
bir yaşama giden yolun da Hz. Muhammed’in örnek hayatının takip edilmesi ile
ulaşılacağı düşüncesi var olmuştur.
Toplumsal
birlik, beraberliğe önem vermiş, insani ilişkilerde hoşgörünün ön planda
tutulması gerektiğini savunmuş ve böylelikle sağlıklı bir toplumun
yaşayabileceğini savunmuştur.
Yorumlar
Yorum Gönder