2003 Irak İşgali ve ABD'nin Zulüm Karnesi "Ebu Gureyb Cezaevi işkenceleri"


Bağdat’ın kuzeyinde ıssız bir yerde insanlık tarihinin en aşağılık suçlarından birisinin işlendiği yer: Ebu Gureyb Cezaevi...

Ebu Gureyb Cezaevi işkenceleri, 2003 yılında Amerikan askerlerinin işgali altındaki Irak'ta yer alan Ebu Gureyb Cezaevi'nde tutuklulara uyguladıkları işkence ve kötü muamele olaylarıdır.

Bağdat’ta 40 kilometre uzaklıkta ıssız bir bölgede bulunan Ebu Gureyb Hapishanesi Irak’taki işgalin simgelerinden biri olmuştur.

Irak'taki işkencelerin anlatıldığı bir rapora göre, "sadistçe, kaba ve gayri ahlaki" diye tanımlanan çok sayıda işkence örneği anlatılırken, "Iraklı esirlere sopalar ve farklı aletlerle tecavüz edildiği, çırılçıplak soyuldukları, kadın çamaşırları giymeye zorlandıkları, günlerce su ve tuvalet bulunmayan hücrelerde tutuldukları ve sürekli olarak dövüldükleri" dile getirilmiştir.

Irak'taki Ebu Gureyb tutukevinde soruşturma yürüten emekli Tümgeneral Antonio Taguba, İngiliz Daily Telegraph gazetesinde yayımlanan makalesinde, "tüyler ürpertici" olarak nitelediği işkence fotoğraflarının yayımlanmaması yönünde fikir beyan etmiş ve ABD Başkanı Obama da bu vahşet görüntülerinin gizli tutulmasını istemiştir..

Gazeteye göre, işkenceler ile ilgii fotoğraflardan en az birinde bir Amerikan askerinin bir kadın tutukluya tecavüzü, bir diğerinde bir erkek mahkuma tecavüz, bir diğerinde daha bir kadın mahkumun vücudunun üst tarafındaki kıyafetlerin zorla çıkarılması, başka fotoğraflarda da mahkumlara cop, tel gibi cisimlerle tecavüz görüntüleri yer alıyor.

 

Ebu Gureyp’ten kurtulan bir şanslı Iraklı: ‘Beni tutuklayıp buraya getirdiler. Yedi gün boyunca ayakta beklettiler. Bazı mahkumları tavana astılar.’

 

Din adamı Necip Abbas el Sami, Ebu Gureyp’te yaşadıkları anlatıyor: ‘15 Mayıs 2003 tarihinde Amerikan askerleri tarafından tutuklandım. Önce Rus casusu, sonra, sırasıyla Suriye ve İran casusu olmakla suçladım. İlk olarak Kerbela’da ki İbrahimiye cezaevine götürdüler. Oradanda Ebu Gureyp cezaevi’ne getirildim. Son derece kötü işkenceler gördüm. 48 saat yemek vermediler. Ellerimi arkadan bağladılar, tekmelediler ve başıma vurdular. Su istedim idrar verdiler. Bazıları da yere yatırıp başıma tekmeyle vurdular. İçlerinden biri üzerimdeki bütün giysileri çıkarıp benimle cinsel ilişkiye girmek istedi.’ ‘Yaşım 59 ve sağlık durumum kötü. Her gece soğukta banyo yapmaya zorlandık. Konuşmak ve hareket etmek yasaktı, Yemeklerimizi güneşin altında, 40 derece sıcakta yediriyorlardı. Hapishanede kalp krizi geçirdim. Beni hücreye kapattılar. Tuvalete gitmeme bile izin yoktu. Burada CIA’in aralıksız sorgusundan geçtim. Amerika’da bir televizyon programında benden bahsedilmiş. Paul Bremer benim neden tutuklandığımı araştırmış. Bu program Amerika halkında büyük etki yaratmış. Tepkiler artınca serbest bırakıldım.’

 

 Irak’taki askeri sanayinin yöneticilerinden olan  Abdulcabbar El-Azawi ismindeki biri yaşadıklarını şöyle anlatmıştır: Hakikaten hapishanelerde çok kötü muameleye maruz kaldım. Askıda uzun süre kalmamdan dolayı, sağ omuzum çıktı. Ayrıca, göğsümde ve vücudumun mahrem yerlerinde bütün kıllar işkencede yolundu. Gördüğüm işkence sonucu defalarca bayıldım. Doktor beni ayılttıktan sonra, işkencecilere "devam edebilirsiniz" diyordu. Ancak bu durum, benim daha da dirençli olmama yardım etti. Hakikaten gördüğüm muamele, bir insanın görmemesi gereken çok vahşi muameleydi. Bulunduğum hücrede ısı eksi derecedeydi ve bu hücrede beni anadan doğma bir vaziyette tutuyor, durmadan üzerime soğuk su döküyorlardı. Beni, anadan doğma bir şekilde, diğer tutukluların bulunduğu bölümlere götürdüler. Hiçbir sesin ve ışığın geçmediği bir hücrede tutuluyordum. Burada sayamayacağım işkenceler yaşadım.

Ayrıca tutukluluğum sırasında, hiçbir kayıt olmadan hapishanede tutulduğumu anladım. Mesela her tutuklunun bileğinde bulunan numara, benim bileğimde bulunmuyordu ve işkence için gelen askerler, benim böyle bir numara taşımadığımı gördüklerinde, "Oo, çok özel" diyorlardı.

ABD ve onun gibi batıl hak anlayışına sahip zalim devletlerin sırasıyla dünyadaki tüm insanlara zulmetmesine, ülkeleri işgal etmelerine seyirci mi kalacağız(?)






KAYNAKÇA

https://edition.cnn.com/2013/10/30/world/meast/iraq-prison-abuse-scandal-fast-facts/index.html

https://www.newyorker.com/magazine/2004/05/10/torture-at-abu-ghraib

https://www.bbc.com/news/44031774

https://m.timeturk.com/iskence-ussu-abu-gureyb-magdurlari-hala-adalet-bekliyor/haber-1060147

https://www.cnnturk.com/2004/dunya/08/04/ebu.garibteki.iskenceyi.bu.kez.bir.irakli.kadin.anlatti/25422.0/index.html

https://www.evrensel.net/haber/211208/ebu-garib-de-yasadiklarim-insanlik-disiydi

https://tr.sputniknews.com/ortadogu/201803201032716444-ebu-garib-cezaevinin-eski-mahkumlari-yapilan-iskenceleri-anlatti/

https://en.wikipedia.org/wiki/Abu_Ghraib_prison

https://en.wikipedia.org/wiki/Abu_Ghraib_torture_and_prisoner_abuse

https://www.aljazeera.com/indepth/opinion/abu-ghraib-legacy-torture-war-terror-170928154012053.html



Yorumlar

Popüler Yayınlar